Mercedes-Benz E300de
Niet gokken, maar rekenen
Er is een manier om gegarandeerd de loterij te winnen: door alle loten te kopen. Dat is grofweg de strategie die Mercedes-Benz toepast als het gaat om nieuwe aandrijvingsvormen. Mercedes-Benz biedt simpelweg alle nieuwe technieken aan. Dat varieert van mild-hybrids tot volledig elektrische auto's. Een nieuwe variant bij Mercedes-Benz is de diesel-hybride: de E-Klasse E300de. Een gokje of slim rekenwerk?
De Mercedes-Benz E-Klasse E300de is een diesel-hybride. Deze leent zich bij uitstek voor het afleggen van (zeer) lange afstanden en overtuigt met slagkracht, comfort en toch een laag verbruik.
Plus
- machtig snel, relatief zuinig
- uiterst comfortabel
- moderne, bruikbare techniek
Min
- accupakket neemt flinke hap uit bagageruimte
- spraakherkenning voor verbetering vatbaar
- Apple Carplay loopt vast bij intensief gebruik
Conclusie
Is een diesel-hybride een goed idee? Een uitgebreide proefrit wijst uit: dat is afhankelijk van de situatie. Een geheel elektrische auto is in alle gevallen efficiënter, daar kan geen enkele verbrandingsmotor tegenop. Wie korte afstanden aflegt en de verbrandingsmotor slechts sporadisch nodig heeft als "hulpmotor" is goedkoper af met een benzine-hybride. Maar... op de lange afstand weet de E-Klasse E300de in alle opzichten te overtuigen! De combinatie van een diesel- en een elektromotor is veel krachtiger dan een benzine- en een elektromotor en dat zorgt voor meer slagkracht en meer rust. Daarbij is een dieselmotor van nature zuiniger dan een benzinemotor, waardoor het verbruik lager ligt (en volgens Mercedes-Benz wordt het probleem van roetuitstoot grotendeels opgelost door filters).
Daarbij weet de E-Klasse, ook 3 jaar na introductie van het model, nog steeds te overtuigen als een heerlijke reisauto. Dat begint met eenvoudige zaken zoals de stoelen en de bediening van de diverse functies. Dat lijken misschien bijzaken, maar bij intensief gebruik kan dit ergernis opleveren terwijl het bij de E-Klasse voor extra gemak zorgt. Verder overtuigt de E-Klasse met een statig en vertrouwenwekkend weggedrag, wat voor rust en comfort zorgt. Ten opzichte van de standaard E300d is deze E300de zo'n 3.000 euro goedkoper, maar wat uiteindelijk echt telt is de veel lagere kilometerprijs. Kortom: Mercedes-Benz gokt niet, maar rekent en dan is de E300de een logische uitkomst.
Mercedes-Benz E-Klasse 254 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
181.126 km - 2012 € 16.945,-
76.764 km - 2017 € 39.945,-
55.735 km - 2003 € 17.750,-
127.603 km - 2018 € 32.500,-
92.173 km - 2011 € 23.440,-
80.428 km - 2018 € 85.999,-
87.867 km - 2010 € 37.495,-
8.977 km - 2023 € 91.995,- incl. BTW
99.983 km - 2013 € 21.600,-
395.000 km - 2000 € 1.995,-
6.897 km - 2023 € 93.500,- incl. BTW
44.894 km - 2019 € 56.950,-
44.894 km - 2019 € 56.950,-
213.482 km - 2008 € 8.445,-
74.463 km - 2013 € 39.945,-
50.813 km - 2022 € 41.950,- excl. BTW
143.105 km - 2003 € 7.850,-
113.815 km - 2003 € 8.950,-
157.817 km - 2012 € 13.950,-
75.147 km - 2021 € 55.950,-
153.123 km - 2004 € 9.850,-
236.130 km - 2009 € 6.250,-
45.599 km - 2022 € 54.950,- incl. BTW
64.173 km - 2021 € 55.945,- incl. BTW
210.666 km - 2009 € 12.750,-