Hyundai IONIQ PHEV
Wie van de drie?
De Hyundai IONIQ is een bijzondere auto. De IONIQ is namelijk leverbaar in drie versies, maar geen daarvan heeft een traditionele benzine- of dieselmotor. In plaats daarvan biedt de IONIQ de keuze uit een elektrische, hybride en plug-in hybride versie. De eerste twee waren al langer op de markt en nu is ook de plug-in hybride beschikbaar. Daarom is het nu tijd voor een derde test van de IONIQ en het antwoord op de vraag: wie van de drie?
De Hyundai IONIQ plug-in hybride biedt alle voordelen van een elektrische auto (comfort, prestaties, lage kosten), maar kan terugvallen op een benzinemotor wanneer dat moet.
Plus
- extreem zuinig
- ruim, praktisch en representatief
- moderne uitrusting
Min
- onoverzichtelijk koetswerk
- verouderd kaartmateriaal navigatiesysteem
Conclusie
De Hyundai IONIQ was al leverbaar als hybride en elektrische auto. Nu komt daar een plug-in hybride (PHEV) versie bij en is het trio compleet. Alle drie de varianten zijn ruim, representatief en rijk uitgerust. Ondanks de uiteenlopende aandrijftechniek ontlopen de rijeigenschappen elkaar niet veel; die zijn in alle gevallen goed.
Welke van de drie zal het worden? De 100% elektrische IONIQ verdient de voorkeur. Die biedt het meeste comfort, de laagste uitstoot en de laagste kilometerprijs. De actieradius is ruimschoots voldoende en in Nederland is het aantal laadpunten zo groot, dat opladen geen enkel probleem vormt.
Voor wie geheel elektrisch rijden niet aandurft of op het platteland woont (waar beduidend minder oplaadpunten zijn) is de plug-in hybrid de volgende logische keuze. Op de korte afstand is de plug-in hybrid een volwaardige elektrische auto met alle voordelen die daarbij horen. Op de lange afstand kan worden teruggevallen op de vertrouwde benzinemotor, maar is het verbruik dankzij het samenspel met de elektromotor spectaculair laag.
De derde en laatste keuze is de hybride. Hybride was ooit bedoeld als overgangsvorm tussen de benzine-auto en de elektrische auto, maar nu de elektrische auto volwassen is, is de hybride overbodig. Maar welke variant het ook wordt, de IONIQ is veruit de fijnste auto die Hyundai op dit moment in het programma heeft.
Hyundai Ioniq 65 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
34.881 km - 2021 € 32.877,-
9.086 km - 2022 € 43.950,- incl. BTW
69.553 km - 2019 € 15.950,-
77.950 km - 2017 € 15.950,-
94.705 km - 2019 € 13.950,- incl. BTW
109.185 km - 2018 € 15.340,- incl. BTW
211.358 km - 2016 € 10.900,-
53.265 km - 2020 € 20.995,- incl. BTW
8.750 km - 2023 € 54.350,- incl. BTW
89.260 km - 2018 € 16.395,- incl. BTW
119.039 km - 2017 € 13.950,- incl. BTW
26.450 km - 2021 n.o.t.k.
19.811 km - 2021 € 31.950,-
11.689 km - 2022 € 39.850,- incl. BTW
98.724 km - 2019 € 15.900,- incl. BTW
68.582 km - 2017 € 16.945,- incl. BTW
127.350 km - 2019 € 13.450,- incl. BTW
42.416 km - 2019 € 19.895,- incl. BTW
18.995 km - 2020 € 21.450,-
106.892 km - 2018 € 13.450,- incl. BTW
44.536 km - 2022 € 25.950,-
36.706 km - 2021 € 39.850,- incl. BTW
22.622 km - 2023 € 44.995,-
2024 € 73.995,- incl. BTW
150.105 km - 2019 € 12.950,- incl. BTW