BMW 1-Serie (2004 - 2011)
In één woord
"Premium branding", dat betekent meer betalen voor precies hetzelfde. Een aantal merken biedt compacte auto's aan tegen vorstelijke prijzen en noemt dat dan een "premium brand". Door een zorgvuldig opgebouwd imago en een iets fraaiere afwerking, weet de fabrikant de koper ervan te overtuigen dat een heel gewone auto als "premium brand" ineens een torenhoge meerprijs waard is. BMW treedt toe tot dit hoogst twijfelachtige segment met de 1-serie. Is de 1-serie alleen een BMW in naam en prijs, of levert de nieuwkomer echt meerwaarde?
De 1-Serie is het instapmodel van BMW, maar biedt desondanks precies die zaken die een BMW aantrekkelijk maken. De rijeigenschappen zijn uitmuntend en de techniek is modern. De fijnste diesel van nu.
Plus
- Verslavend brok rijplezier
- Vooruitstrevende techniek
- Fantastische dieselmotor
Min
- Kostbaar
- Vormgeving blijft wennen
- Alleen verkrijgbaar als stationcar
Conclusie
Voor het zelfde bedrag als een BMW 1-Serie zijn grotere, ruimere en luxere auto's te koop. Maar daar draait het helemaal niet om bij deze Premium stationwagon. BMW verkoopt echter geen imago of loze marketingpraat. Waar het bij de 1-Serie wel om gaat zijn de rijkwaliteiten die de nieuwkomer een onmiskenbare meerwaarde geven. Dat is op de eerste plaats te danken aan de techniek die bestaat uit een perfecte gewichtsverdeling, een absoluut sublieme dieselmotor die de achterwielen aandrijft en uiteindelijk een fantastisch weggedrag. Om nog duidelijker te zijn: in dit prijssegment is de BMW 1-Serie de fijnst sturende diesel van dit moment.
Daarbij komt vernieuwende techniek die bestaat uit diverse ergonomische vindingen, heerlijke sportstoelen en de bewezen actieve veiligheid van BMW (zie hiervoor ook de test van de 5-serie Touring). Het geheel wordt afgemaakt door de eigenzinnige vormgeving van de huidige BMW-generatie. Daarom is deze kleinste BMW absoluut geen logo met gepeperd prijskaartje. Eindelijk een premium met aanwijsbare meerwaarde. In één woord: aanrader.
BMW 1-Serie 342 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
155.459 km - 2009 € 2.250,-
99.999 km - 2009 n.o.t.k.
157.500 km - 2019 € 21.950,-
81.095 km - 2014 € 8.995,-
267.786 km - 2008 € 3.249,-
2015 n.o.t.k.
176.715 km - 2008 € 4.950,-
31.418 km - 2020 € 28.500,-
76.948 km - 2020 € 24.945,- incl. BTW
77.368 km - 2016 € 12.995,-
65.949 km - 2020 € 29.745,-
45.100 km - 2021 € 37.940,- incl. BTW
77.123 km - 2020 € 24.800,- incl. BTW
145.752 km - 2016 € 12.900,-
130.812 km - 2008 € 6.150,-
156.504 km - 2014 € 9.700,-
124.688 km - 2007 € 4.999,-
269.244 km - 2005 € 2.495,-
97.202 km - 2017 € 14.940,-
30.900 km - 2021 € 38.490,- incl. BTW
28.800 km - 2022 € 36.950,- incl. BTW
79.115 km - 2019 € 42.995,-
190.110 km - 2010 € 5.750,-
139.910 km - 2012 € 10.950,-
224.422 km - 2011 € 3.875,-