Land Rover Defender
Titelverdediger
De eerste Land Rover Defender was niet minder dan 68 jaar op de markt. Dat was aanvankelijk te danken aan de kwaliteiten in het terrein. Gaandeweg groeide de Defender dankzij het uiterlijk en het puristische karakter uit tot een onvervangbaar icoon op wielen. Toch is het nu tijd voor de tweede generatie van de Defender. Is dit een waardige opvolger van de eerste generatie?
De 2e generatie van de Land Rover Defender is nog sterker in het terrein, maar voelt zich nu ook thuis op de openbare weg. Vanwege een enorme groeistuip is de Defender onhandig groot in de stad.
Plus
- uiterst capabel in het terrein
- ook thuis op de verharde weg
- (zeer) ruim en praktisch
Min
- onhandig groot
- hoog verbruik, zelfs met dieselmotor
- matig zicht naar achteren vanwege reservewiel op achterklep
Conclusie
Is de nieuwe Land Rover Defender een waardige opvolger van de eerste? Ja, grotendeels wel. Alleen de toegenomen afmetingen zorgen voor twijfel. Omdat lengte en breedte voortaan beter in verhouding staan tot de hoogte, zijn de rijeigenschappen sterk verbeterd. Echter, de Defender is nu ronduit onhandig in de stad en eist logischerwijs veel ruimte op in het terrein. Vanwege de groeistuip is de Defender ook zwaarder geworden en dat vereist een grotere motor, waardoor de Defender (veel) kostbaarder is in aanschaf en gebruik.
Als het gaat om de vormgeving en de beleving, dan is Land Rover in de opzet geslaagd. Het karakter is behouden, maar doorontwikkeld naar de moderne tijd. De uitrusting is modern en compleet, waarbij het nieuwe infotainment-systeem een stap vooruit betekent voor alle modellen van Jaguar Land Rover. Dankzij het verbeterde weggedrag is de Defender veelzijdiger geworden. Tegelijkertijd zijn de capaciteiten in het terrein nog beter. Alhoewel de bestuurder nog steeds volledige controle heeft, is het nu ook mogelijk om de keuze aan de computer over te laten, waardoor terreinrijden ook nog eens makkelijker is geworden. De nieuwe Defender heeft zijn titel daarom met verve verdedigd!
Land Rover Defender 63 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
421 km - 2024 € 175.888,- incl. BTW
16.575 km - 2023 € 109.888,-
2024 € 119.740,- incl. BTW
77.101 km - 2020 € 99.700,- incl. BTW
41.131 km - 2020 € 69.900,-
157.816 km - 2014 € 44.950,-
29.878 km - 2022 € 85.888,-
71.544 km - 2020 € 89.950,-
39.997 km - 2022 € 119.750,- incl. BTW
46.324 km - 2021 € 91.950,- incl. BTW
56.535 km - 2022 € 164.950,- incl. BTW
56.535 km - 2022 € 117.950,- incl. BTW
3.645 km - 2024 € 159.950,- incl. BTW
8.025 km - 2023 € 119.900,- incl. BTW
3.254 km - 2024 € 105.000,-
72.988 km - 2013 € 38.888,-
75.000 km - 2012 € 47.950,-
8.025 km - 2023 € 74.900,- excl. BTW
327.983 km - 2000 € 12.950,-
43.000 km - 2021 € 107.500,- incl. BTW
160.321 km - 2009 € 34.950,- incl. BTW
37.411 km - 2021 € 112.900,-
45.000 km - 2021 € 72.500,- excl. BTW
1.836 km - 2024 € 82.900,-
1.703 km - 2024 € 79.900,-