Hyundai IONIQ 6
Zwart / wit
De Hyundai IONIQ 6 is een auto die al bij de eerste aanblik vele vragen oproept. Is deze vorm gekozen als design statement of ging het alleen om minimale luchtweerstand? Blijft er onder dat gestroomlijnde koetswerk wel voldoende interieurruimte over? En is de techniek net zo vooruitstrevend als de vormgeving? Een proefrit op zoek naar de antwoorden zou irritatie en openbaringen opleveren...
De Hyundai IONIQ 6 is een auto van extremen. Het infotainment-systeem en de veiligheidsvoorzieningen werken frustrerend slecht. De ruimte, rijeigenschappen, aandrijflijn en prijs zijn uitstekend.
Plus
- uitstekend weggedrag
- sterk, stil en zuinig
- superieure ruimte achterin
Min
- extreem irritante en bemoeizuchtige veiligheidsvoorzieningen
- storende fouten in infotainment systeem
- matige hoofdruimte voorin
Conclusie
Het oordeel over de Hyundai IONIQ 6 is zwart / wit. Wat de auto goed doet, doet de IONIQ 6 zo goed dat deze Hyundai op vele vlakken tot de top van zijn klasse behoort. Wat niet deugt, is voldoende om de bestuurder en passagiers tot pure wanhoop te drijven.
Dat laatste betreft voornamelijk de veiligheidsvoorzieningen. Die staan veel te scherp afgesteld en maken bovendien veel fouten. De IONIQ 6 zaait paniek om niets, hetgeen irritant is en er voor zorgt dat een terechte waarschuwing zal worden genegeerd. Het infotainment systeem wordt geplaagd door softwarefouten, waardoor het minder bruikbaar is. De IONIQ 6 kan "over the air updates" ontvangen, waarmee deze problemen met terugwerkende kracht zouden kunnen worden opgelost.
De rijeigenschappen verdienen niets dan lof. Hyundai maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden die elektrisch rijden biedt. Denk daarbij aan bliksemsnelle acceleratie, extreme souplesse en rijden met één pedaal. De superieure stroomlijn zorgt voor een laag verbruik, een uitstekende stabiliteit en maakt de IONIQ 6 nog stiller dan andere elektrische auto's. Het op maat gemaakte platform zorgt voor ongekende ruimte achterin en plek voor een grote batterij (actieradius gelijk aan auto met benzinemotor). Het geavanceerde onderstel geeft de IONIQ 6 een prima wegligging en een dynamisch karakter. Rekening houdende met al deze kwaliteiten is de prijs ronduit scherp.
Hyundai Ioniq 59 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
172.591 km - 2019 € 12.340,- incl. BTW
111.389 km - 2018 € 15.990,-
60.563 km - 2016 € 17.350,-
2024 € 59.975,- incl. BTW
125.493 km - 2017 € 14.250,-
77.026 km - 2019 € 16.750,-
34.881 km - 2021 € 32.877,-
9.086 km - 2022 € 43.950,- incl. BTW
69.553 km - 2019 € 15.950,-
77.950 km - 2017 € 15.950,-
109.185 km - 2018 € 15.340,- incl. BTW
211.358 km - 2016 € 9.900,-
53.265 km - 2020 n.o.t.k.
8.750 km - 2023 € 54.350,- incl. BTW
89.260 km - 2018 € 16.395,- incl. BTW
119.039 km - 2017 € 13.950,- incl. BTW
19.811 km - 2021 € 31.950,-
11.689 km - 2022 € 39.850,- incl. BTW
68.582 km - 2017 € 16.945,- incl. BTW
42.416 km - 2019 € 19.895,- incl. BTW
44.536 km - 2022 € 24.950,-
36.706 km - 2021 € 39.850,- incl. BTW
2024 € 73.995,- incl. BTW
2023 € 54.350,- incl. BTW
500 km - 2023 € 56.500,- incl. BTW