McLaren 650S

Laagvliegen

De meeste vliegtuigen zijn bedoeld om vakantiegangers snel en comfortabel over enorme afstanden te vervoeren. Privé-vliegtuigjes worden veelal gebruikt als speelgoed om te genieten van de vrijheid. De meeste auto's zijn bedoeld als dagelijks vervoer van A naar B. Sportwagens zijn speelgoed om te genieten van pure snelheid. McLaren wil met de "650S" laten zien dat het ook anders kan.

Autotest | McLaren 650S Laagvliegen

De McLaren 650S belooft supercar-prestaties te combineren met de bruikbaarheid van een gewone auto. Grotendeels is dat gelukt. Lange afstanden geen probleem. Kalm te rijden, maar ook schandalig snel.

Plus

  • extreem snel
  • dagelijks bruikbaar
  • uitmuntende rijeigenschappen

Min

  • besturing vraagt gewenning
  • hinderlijke reflectie geel stiksel in voorruit
  • onhandig dunne hendels aan stuurkolom

Conclusie

Weet de McLaren 650S het spektakel van een supercar te combineren met de bruikbaarheid van een alledaagse personenauto? Natuurlijk blijft een doorsnee gezinsauto praktischer en comfortabeler. Maar de McLaren 650S is minstens zo spectaculair als andere supersportwagens, terwijl de dagelijkse bruikbaarheid beduidend beter is. De 650S komt over een verkeersdrempel, heeft enige bagageruimte en biedt de nodige luxe zoals een klimaatcontrolesysteem en topklasse infotainment. Het motorgeluid is prominent aanwezig en het onderstel is stug, maar beide zijn niet zo vermoeiend dat het afleggen van lange afstanden onmogelijk wordt.

De lichtgewicht bouw en ideale gewichtsverdeling zorgen ervoor dat het weggedrag uitmuntend is. De relatief kleine motor met dubbele turbo combineert de spanning van een atmosferische met het explosieve karakter van een turbomotor. Dit geeft de 650S een heel eigen karakter. Deze McLaren is minder koelbloedig dan een Duitser of Japanner, maar niet zo dramatisch als een Italiaan. Alleen de vleugeldeuren zijn puur voor de show, maar dat hoort bij een laagvlieger.