Smart #1

Het kleine merk met grote ambities

Smart is altijd een klein merk met grote ambities geweest. Dat begon zo'n 20 jaar geleden toen het merk de problemen van dichtslibbende steden wilde aanpakken met een uniek klein autootje. Na enige stilte rondom het idealistische merk is Smart nu terug met een middelgrote SUV. Welke ambities heeft Smart met de "#1"?

Autotest | Smart #1 Het kleine merk met grote ambities

De Smart #1 is een compacte SUV met elektrische aandrijving waarbij het accent op ruimte en vormgeving ligt. Niet revolutionair zoals voorgaande Smarts, maar juist daardoor voor het grote publiek.

Plus

  • zeer ruim
  • geslaagde vormgeving
  • rijke, moderne uitrusting

Min

  • weing aandacht voor eco-vriendelijke bouw en materialen
  • niet half zo innovatief als eerdere Smarts
  • niet zo idealistisch als eerdere Smarts

Conclusie

Smart is een klein merk met grote ambities. Echter, na 20 jaar idealisme zijn die ambities veranderd. Smart wil niet langer de wereld verbeteren, maar wil zakelijk succes boeken. Daarom is de eerste van een nieuwe generatie Smarts, de #1, een compacte SUV.

Smart heeft in het verleden een ijzersterke reputatie opgebouwd met eigenzinnige techniek en minimalistische vormgeving. Op dat imago bouwt het nieuwe Smart verder. Technisch of functioneel gezien doet de #1 niets anders dan soortgelijke auto's van andere merken. Het verschil zit in de vormgeving en het benutten van binnenruimte. Op die punten overtuigt de #1 als geen ander en zo kan het kleine merk zijn nieuwe ambities waar gaan maken.